zondag 7 maart 2010

De kiezer heeft gesproken.

Vier jaar geleden heeft de Winterswijkse kiezer massaal gekozen voor “nieuwe” politiek. Nu na de verkiezingen blijkt dat de kiezer weer een andere weg heeft gekozen. Aan de keus te zien is de vorige keuze bij veel kiezers niet goed bevallen. De partijen waar zo veel kritiek op was hebben zich met 4 nieuwe zetels weten te herstellen. Eén van die zetels heb ik gekregen. Nog wel met 214 voorkeursstemmen. Daarmee ben ik van een 6e plek op de kieslijst doorgeschoven naar een derde plek. Ik zou het liefst al die 214 mensen persoonlijk willen bedanken. Bij een deel heb ik dat ook gedaan. Helaas kan dat bij een groot deel natuurlijk niet. Desalniettemin heel erg bedankt voor het vertrouwen.

Met deze nieuwe uitslag is het evenwicht weer enigszins hersteld. Volgens mij zijn we in Winterswijk namelijk gebaat bij een evenwichtige verdeling tussen de politieke stromingen. Daarbij is er zeker ook plaats voor de SP als alternatief voor de PvdA. Daarom wens ik de SP dan ook veel geluk en wijsheid toe de komende periode. Het verlies van de PvdA ligt waarschijnlijk voor een deel bij de landelijke trend. Als Wouter Bos het kabinet niet had laten klappen dan waren ze waarschijnlijk nog wel een zeteltje meer kwijt geraakt. Progressief Winterswijk heeft het zonder Hans van Lith moeten doen. Tineke Zomer is vast een goede opvolger maar Van Lith vervang je niet zomaar en daarbij is 1 zetel voor PW zo'n beetje het natuurlijke aantal voor de lokale Groen Links variant.

Hoe nu de teruggang van WB te duiden? Is het effect van het Strandbad uitgewerkt? Of heeft de kiezer begrepen dat je wel heel makkelijk vanaf de zijlijn kunt roepen maar dat collegeverantwoordelijkheid wel even andere koek is. Blijkbaar kun je in 4 jaar niet zo veel doen. Het strandbad is immers nog niet open en de restauratie en herbestemming van het paviljoen is ook nog niet gereed. Het plan dat er voor het paviljoen nu ligt is overigens volgens mij niet echt heel veel anders dan het plan dat in het verleden al was bedacht.

Met een kleine honderd stemmen meer dan de VVD is WB nog wel steeds de grootste partij in Winterswijk. Daarmee is WB nog steeds een breed gedragen beweging in Winterswijk. Ik zeg bewust beweging, zij zegt immers niet aan politiek te doen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze verder gaan bij WB. Ik denk dat de komende periode, fracties zoals WB (en andere leefbaar achtige groeperingen) het moeilijk gaan krijgen. Hoe ga je als one issue groeperingen om met de financieel moeilijke periode. De roep om meer naar de burger te luisteren is immers opgepakt. Waar kun je je dan op profileren? Dure prestigeproject zullen er namelijk de komende raadsperiode niet komen. Ambities zullen naar beneden bijgesteld moeten worden. Ik hoop dan ook dat het liberale smaldeel binnen de WB fractie weer tot de kern terugkeert. Een liberaal en sterk Winterswijk. Als we dat weer voor elkaar hebben, komt er ook weer ruimte om ambitie te tonen. Laten we dat echter wel vanuit de Winterswijkse maat doen.

Dat is echter de toekomst. Eerst zal er een college gevormd moeten worden. Een college dat wel één van de moeilijkste naoorlogse periodes tegemoet gaat. Ik hoop dat het college dat gaat komen ook brede steun krijgt van de partijen die niet in het college zitten. En dat het college ook steun geeft aan initiatieven die door de oppositie worden ingebracht. Samen moet het lukken om van Winterswijk een bloeiende gemeente te maken die met vertrouwen het 2e decennium in gaat.

Er is nog één ding dat ik wil vragen aan het toekomstige college en aan de ambtenaren. Houd de nota en beleidsstukken beperkt tot 10 A4tjes en zorg dat de begroting op één A3tje past. Dan is het voor de raadsleden maar ook voor de burgers en uitvoerders van beleid nog behapbaar. Het maakt de gemeente slank maar slagvaardig. Dat hebben we nodig, zeker nu!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten