maandag 22 maart 2010

Blog

Op de VVD site is de afgelopen jaren met grote regelmaat een Blog door Chris van den Bos geplaatst. Nu Chris helaas uit de boot is gevallen bij de gemeenteraadsverkiezingen, heeft hij aangegeven het schrijven van een Blog te willen over dragen. Omdat ik Chris met voorkeursstemmen heb voorbij gestreefd, ligt er nu grote morele druk op mij om zijn plek als Blogschrijver over te nemen. Bij deze!

Vanaf deze plek wil ik Chris hartelijk bedanken voor de vele stukjes die hij eerst als fractielid en later als campagneleider heeft gepubliceerd. Ze geven een mooie kijk op wat politiek voor Chris betekent. Natuurlijk blijft Chris wel actief als schrijver. Ik neem in ieder geval aan dat hij wel stukjes blijft schrijven op z'n eigen Hyvespagina. Ik wil hem daar in ieder geval toe uitnodigen. Het is atijd goed als iemand vanaf de zijlijn een vinger aan de pols houdt tenslotte.

Omdat iedereen anders is zullen ook mij blog's anders zijn dan die van Chris. Leeftijd, ervaring en het feit dat ik naast de politiek ook nog werk als controller maakt het dat mijn stukjes anders geschreven zijn. Of ik het vol blijf houden wekelijks te bloggen moet nog gaan blijken. Dat hangt af van wat ik meemaak. Ik probeer wel wekelijks te gaan bloggen. Hopelijk valt een kleine inkijk in mijn leven in de smaak en zal ik naar verloop van tijd een vaste lezersschare krijgen.

Goed, nog even een kleine terugblik over de afgelopen weken. Nadat de VVD van twee naar vijf zetels is gegaan in de raad van Winterswijk zijn er een toch heel wat dingen gebeurd. De onderhandelingen voor een nieuw te vormen college zij van start gegaan. WB, CDA en de VVD hebben aangegeven dat een college van hun partijen de logisch variant is. De PvdA is duidelijk aan het bijkomen van de nederlaag. De stabiele factor bleek opeens niet meer zo stabiel. Zelfs het door Wouter Bos laten vallen van het kabinet bleek niet te helpen. Al hoewel? Misschien was anders het verlies nog wel groter geweest. Ik vraag mij af hoe dat nu verder gaat bij de PvdA Winterswijk. Je moet als leiding van zo'n club toch ook je conclusies trekken.

Terug naar de onderhandelingen. Inmiddels zijn er een paar bijeenkomsten geweest waarbij de drie partijen die onderhandelen te horen hebben gekregen hoe de gemeente er financieel voorstaat. Ik heb er één van de publieke tribune en twee bijeenkomsten actief mogen meemaken. Zoals de meeste mensen in Winterswijk wel weten, hebben we in de campagne telkens gewezen op de toename van de schuld met 50 miljoen in 2010. Al bij de eerste bijeenkomst bleek dat 61 miljoen te zijn. Dat was even schrikken. Zelfs bij de WB mensen zag ik de schrik in de ogen. Was het dan toch zo erg? Had de VVD dus toch gelijk? Ja dus! De financiële man van WB heeft het dus nog niet zo gek bekeken niet terug te keren na de verkiezingen. Want verantwoordelijkheid nemen betekent namelijk ook dat je je eigen fouten onder ogen moet zien, en tja dat is nog niet zo makkelijk. Zoals ik het nu zie, gaan we zware tijden tegemoet. De schulden lopen op, en van veel projecten kunnen we niet af. De plannen van De Driemark zijn al in een vergevorderd stadium. Inpuls Oost is nog niet zo ver. Daar zouden we nog anders kunnen beslissen. De scholen aan de Pronsweg hebben volgens mij echter het nakijken. Daar is nu volgens mij echt geen geld meer voor. Wat mij vooral opvalt zijn de vooraf toch wel erg positieve aannames met betrekking tot de grondexploitaties bij de projecten. Zeker nu het economisch toch echt slecht gaat en we vanuit het Rijk nog veel meer rampspoed kunnen verwachten. Willen we de gemeente de komende jaren weer een beetje financieel op de rit krijgen dan zullen er flinke keuzes gemaakt moeten worden. Wat doen we nog wel en wat doen we niet meer. Het komende college is dus gebaat bij een stabiele politieke basis. Ze zullen verder moeten kijken dan de eigen horizon en ze zullen lef en verantwoordelijkheid moeten tonen naar de toekomst toe. Het college akkoord zal wat mij betreft niet moeten gaan over projecten maar meer de kaders moeten aangeven. Bijvoorbeeld dat het lange vreemd vermogen niet meer mag zijn dan 60% van het totale vermogen of dat tegenvallers binnen het eigen begrotingsonderdeel op gevangen moeten worden. Zo dwing je wethouders en ambtenaren tot het maken van heldere keuzes.

Nog een ander ding, afgelopen weekend waren we met de VVD-bestuursvergadering in het nieuwe gemeentehuis van de gemeente Bronckhorst. Hoewel ik de buitenkant niet meteen heel geweldig vond, was ik wel erg onder de indruk van de binnenkant. Een geheel nieuw concept met bijbehorende werkplekken. Daar zou ik als ambtenaar wel willen zitten. We hebben naast een rondleiding nog even teruggekeken naar de gemeenteraadscampagne. Die was overal succesvol verlopen. Chris van den Bos hield als lid van de Regionale activiteitencommissie een presentie over de gezamenlijke acties die we gedaan hebben en over hoe je van elkaar kunt leren en hoe je elkaar kunt ondersteunen. Ik hoop dat, nu Chris niet in de gemeenteraad is gekozen hij dit verder zou kunnen uitbouwen naar de komende verkiezingen voor tweede kamer en provinciale staten. Chris heeft de gedrevenheid die bij een campagneleider hoort. Hij kan die kar trekken en heeft een uitstekend netwerk. Ik zou zeggen Chris ga er voor en maak van de VVD de grootste in de Achterhoek en Liemers!

Tot de volgende keer.

Deze blog is te lezen op http://gert-jantegronde.blogspot.com en www.vvdwinterswijk.nl

Volg mij ook op Twitter: http://twitter.com/gertjantegronde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten