woensdag 8 februari 2012

Lean

We zitten inmiddels alweer in februari. Wat gaat dat toch snel. Voor je het weet zitten we weer in de hectiek van de voorbereidingen van de gemeente begroting. Het is nog een groot vraagteken hoe die begroting er uit gaat zien. Natuurlijk weten we wel hoe het er nu voorstaat dus in die zin zou het dit jaar wel eens wat makkelijker kunnen gaan maar de grote vraag is natuurlijk wat gaat de rijksoverheid met het gemeentefonds doen. Er gaan tenslotte al verhalen rond over een nieuwe bezuinigingsronde als het begrotingstekort oploopt. Daarnaast zien we in onze gemeentelijke begroting toch ook wel een paar knelpunten. Zo neemt het aantal bijstandgerechtigden nog steeds toe. Over 2011 was dat voor Winterswijk al zo’n 300 duizend Euro extra aan kosten. De uitstroom vanuit de ww naar de bijstand is natuurlijk goed te verklaren maar echt vrolijk wordt je daar niet van. Vooral voor de mensen zelf natuurlijk. Want uiteindelijk wil niemand aan de kant staan. En een salaris is uiteindelijk de beste vorm van uitkering.

Verdere bezuinigingen zijn lastig te realiseren binnen de huidige begroting. Natuurlijk kun je besluiten een aantal subsidies te schrappen. Volgens mij zit echter de Winterswijkse bevolking niet te wachten op het sluiten van de schouwburg. Moeten we dus niet doen volgens mij. Wat dan wel? Een extra slag over de ambtelijke organisatie misschien. Oei, het kraakt nu al aan alle kanten. De kwaliteit staat onder druk en dat gaan de burgers, raadsleden en college inmiddels wel merken. Dus gewoon een extra taakstelling of een nieuwe kerntakendiscussie lijkt mij niet zin vol. Wat dan wel? Ik heb mij de afgelopen maand eens verdiept in Lean Management. Een methode ontwikkeld door autoproducent Toyota. In het kort komt het er op neer dat je alleen nog dingen doet die de klant, wil. Schrap iedere mogelijke handeling die geen waarde toevoegt voor de klant. Het blijkt dat als je volgens de “lean” principes werkt er nog veel te sparen is en dat de medewerkers ook nog eens meer tevreden zijn over hun eigen prestaties. Maar vooral zijn de doorlooptijden korter. Of wel de klant krijgt zijn product eerder én op de afgesproken tijd.

Nu kun je denken;”een overheidsinstelling als de gemeente is geen autofabriek”. Want de gemeente heeft zoveel verschillende producten is een veel gehoorde stelling. Maar wat dacht je van het autogamma van Toyota. Op dit moment zijn er in Nederland al 14 personenauto modellen beschikbaar, meestal in diverse carrosserie varianten, 3 of 5 deurs, verschillende bekledingsstoffen, diesel, lpg, benzine of hybride of wat dacht je van de diverse kleuren en laksoorten. Honderden variaties zijn mogelijk. Vaak worden die auto’s op basis van een klantorder geproduceerd. Soms komen ze zelf uit dezelfde fabriek van één productielijn. Door elkaar en toch krijgt de klant wat hij wil.

De burger, raad of college is eigenlijk ook zo’n klant. En die klant wil zijn product voor een redelijke prijs, binnen een redelijke termijn kunnen meenemen. En het product moet ook aan de kwaliteitseisen voldoen. Het kan een paspoort zijn, een bestemmingsplanwijziging, een OZB beschikking of een vraag die door een raadslid gesteld wordt.

Het lijkt mij zeker in samenhang met de intergemeentelijke samenwerking die er aan zit te komen met Oost-Gelre en Berkelland een mooie uitdaging om volgens de “lean” principes aan de slag te gaan. Er zijn voorbeelden, zowel in het bedrijfsleven, ziekenhuizen (tip voor het SKB misschien) maar ook bij de overheid die kunnen dienen als inspiratiebron.

Dus nu het vet van de botten is, wordt het tijd dat we aan de spieren gaan werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten