zondag 16 mei 2010

Overgang van oud naar nieuw.

De afgelopen week stond in het teken van “oud naar nieuw”. Als nieuwe wethouder krijg je een hoop nieuwe informatie over je heen. Ook gaan mensen anders naar je kijken. Je bent niet gewoon “burger” maar mijnheer de wethouder. Mensen kijken anders naar je of ze willen wat van je. Een boeiend proces moet ik zeggen. Wel was het jammer dat veel ambtenaren op vakantie waren. Natuurlijk logisch in een schoolvakantie week. Voor mij was het echter lastig afspraken maken.

Door het lange Hemelvaartsweekend was het een korte maar intensieve week. Er stonden twee commissie-avonden gepland. Op dinsdag was de commissie ruimte. Er stonden vooral punten op de agenda voor collega Gommers. Mijn rol bleef beperkt. Alleen een vraag over het gebruik van zandpaden door landbouwverkeer werd gesteld door een WB-commissielid. De vraag is of ik met de buurtschapbelangenverenigingen kan opnemen of boeren rekening willen houden met net nieuw opgeknapte fietspaden langs de zandwegen. Dat ga ik natuurlijk doen. Boeren maken veel gebruik van de zandpaden. Gebruik mag echter niet leiden tot verslechtering van de langslopende fietspaden. Ook zie ik zelf veel “betonpaaltjes” er uit liggen. Al schijnt dat met name te komen door het onderhouden van de berm en slootkanten. Ga ik dus maar eens over praten.

Woensdag was de commissie Samenleving. Dat is de commissie waar veel van mijn punten aan de orde komen. Dit keer was de 1e bestuursrapportage (1e berap) het meest van belang. De 1e berap is een uitputtingsrapportage en begrotingsaanpassing over het eerste kwartaal. Eigenlijk staan er alleen aanpassingen in die al bekend zijn voor de raad. Vooraf had ik al schriftelijke vragen ontvangen van het CDA en de VVD. Die laatste had ik echter wat laat gekregen en de beantwoording kon voor de commissie vergadering dan ook niet meer plaatsvinden. Dat komt dus nog. Verder had de voorzitter van de commissie verzocht vragen schriftelijk na te sturen. Dit om politieke discussie in de commissie te voorkomen. Daar is tenslotte de raadsvergadering voor. Met name de VVD was niet echt gelukkig met deze werkwijze. We konden helaas niet anders, normaal komt de 1e berap gelijk met de kaderstelling. Die kaderstelling maakte er dit keer geen onderdeel van uit. Dat deel gaat nog komen in de zogeheten “Speeddates”. Door deze ontkoppeling wordt de “1e berap” minder kaderstellend voor de raad. De grootste aanpassingen komen dus met de 2e berap en begroting 2011. Daar zullen we ook pas echt het beleid van het nieuwe college financieel terug zien. Erg gelukkig ben ik ook niet met deze gang van zaken. Logisch is het echter wel.

Zaterdagochtend stond in het teken van de bestuurdersvereniging van de VVD voor de Achterhoek en Liemers. Naast een (hernieuwde) kennismaking met mede bestuurders ging het vooral over hoe we in de Achterhoek als gemeentes meer kunnen samenwerken om alles financieel betaalbaar te houden. Een suggestie was de ziekenhuizen in Doetinchem en Winterswijk te sluiten en een nieuw ziekenhuis in Varsseveld aan het eind van de A18 te bouwen. Ik vond dat zelf nog niet zo'n goed idee. De werkgelegenheid van Winterswijk is wel iets wat me daarbij bezighoudt. Bij de samenwerking gaat het er natuurlijk om wie over zijn eigen grenzen heen durft te kijken. Dat is eng en daar is durf voor nodig. Wat krijgt Winterswijk daar bijvoorbeeld voor terug. Dubbel treinspoor?
Ik zelf zie Winterswijk toch wel als een centrumgemeente met maakindustrie, landbouw, vrijetijdseconomie en goede cultuurvoorzieningen. Zeker als omliggende gemeentes, zaken als bibliotheken gaan sluiten. We gaan in ieder geval wel kijken of we gemeentelijke taken kunnen samen doen. Denk daarbij aan de administratie, heffingen en uitwisseling van kwalitatief goede ambtenaren. En zo kom je dan ook daar met minder naar meer.

Deze blog is te lezen op http://gert-jantegronde.blogspot.com en www.vvdwinterswijk.nl
Volg mij ook op Twitter: http://twitter.com/gertjantegronde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten