zaterdag 8 mei 2010

8 mei 2010 De kop is er af..

De kop is er af..

Ik weet niet of je het zo kunt zeggen maar “de kop is er af”. Mijn eerste volledige week als wethouder. Hoe dat er uit ziet kom ik zo even op terug.
Eerst mijn excuses dat ik zo lang geen blog heb geplaatst. Dat was niet omdat ik niks meemaakte. Het kwam omdat toen eenmaal bekend was dat ik wethouder zou worden mijn leven in een stroomversnelling kwam. Het begon op het moment dat ik door de selectiecommissie te horen had gekregen dat ik de kandidaat voor de VVD zou zijn. Geweldig moment natuurlijk. Ik ben nog steeds heel erg blij en dankbaar in het gestelde vertrouwen. Toen naar mijn werk. Toevallig had ik die dag mijn reguliere werkoverleg met de teamcoördinator. Wel spannend omdat het bij een benoeming tot wethouder zo is dat je geen opzegtermijn in acht kunt nemen. Van de andere kant, zij is ook politiek actief dus enig begrip kon ik wel verwachten. Gelukkig was dat begrip er ook. Na de persconferentie met de presentatie van het coalitieprogramma en wethouders heb ik de rest van onze afdeling ingelicht. Iedereen was natuurlijk verbaasd maar wel ook enthousiast. Vanaf deze kant nogmaals dank voor het begrip.

De benoeming van het nieuwe college was op 28 april. De dag er voor heb ik nog de laatste zaken op mijn werk afgehandeld. Op 29 april volgde de eerste reguliere raadsvergadering van het nieuwe college. Sportpark Jaspers en Hameland waren de belangrijke thema's. Voor mij hield dat in dat ik een bescheiden rol had die avond. Beide onderwerpen zijn beladen. Jaspers vanwege de toch wel onzekere financiering door middel van de grondexploitatie en de daarmee samenhangende grondaankoopcontructie. Collega Gommers hield een goed verhaal en de raad ging dan ook op de SP fractie na akkoord met het voorstel. Het is nu aan mij als wethouder financiën om te zorgen dat het allemaal gaat lukken binnen het gestelde budget. Hameland is een ander verhaal. Al jaren speelt deze kwestie Met name de VVD fractie heeft in het verleden al meerdere malen de zorg uitgesproken. Toen waren ze een roepende in de woestijn. Nu is er veel geld nodig om Hameland er weer boven op te krijgen. We kunnen daar als Winterswijk niet onderuit. Niet alleen vanwege de afspraken die we hebben binnen de gemeenschappelijke regeling maar ook vooral omdat we de mensen die bij Hameland werken niet kunnen laten stikken. We moeten nu wel zorgen dat de directie de plannen waar gaat maken. Ilse Saris zit er volgens mij bovenop dus dat moet goed komen.

Afgelopen week was mijn eerste volledige week als wethouder. Er zit op zich wel een vaste structuur in het werk. Eerst de week doornemen met de collega's en burgemeester, vervolgens B&W besluiten doornemen, werkbezoeken en voorbereiding van commissie of raad. Dat zijn zeg maar de meer inhoudelijke werkzaamheden. Verder zijn er ook veel afspraken die in mijn agenda opduiken. Dat is wel even wennen overigens. Tot voor kort was ik baas over eigen agenda. Nu mag ik gebruikmaken van de diensten van het secretariaat. Hoort er bij, dus laat ik maar over mij heen komen. Die agenda staat inmiddels al behoorlijk vol. Een van de afspraken die ik afgelopen week had was in Oeding. Samen met Rik Gommers op bezoek bij het pilotproject over schoner water in oa de Slinge. Ook mocht ik deel nemen aan de dodenherdenking. Ik heb samen met de burgemeester een krans gelegd op de algemene begraafplaats. Het was koud bij het gemeentehuis en dat maakte het geheel nog indringender. Op Bevrijdingsdag was ik nog even met “100%-Winterswijk, Betty Wassink” bij de Sevink Mölle. Er werd een kidsdoeboekje gepresenteerd. Leuk om te doen en volgens mij was het weer goed druk met kinderen daar bij Sevink Mölle.
Voor het weekend krijg ik altijd een stapeltje werk mee ter voorbereiding van de B&W besluiten vergadering op dinsdag. Die doe ik dan maar op zondagavond. Zo blijft er ook nog wat tijd over voor het gezin..

Tot de volgende keer.

Deze blog is te lezen op  http://gert-jantegronde.blogspot.com
en www.vvdwinterswijk.nl
Volg mij ook op Twitter: http://twitter.com/gertjantegronde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten